FILMY
Švýcarsko, 2013, 48 min
Hans-Jurg Pffaf
24.01.2014 18:35
Tvůrce filmu v rámci svého antropologického výzkumu již více než 30 let udržuje přátelství s Richarem. Richar pochází z malé andské vesnice v Ekvádoru, ovšem posledních 18 let strávil v USA, kde pracoval. Film sleduje první týdny zpět v rodném Ekvádoru, kam se Richar vrací i se svojí americkou novomanželkou. Setkání s rodinou a starými přáteli ukazuje, jak se Richar vyrovnává se svou pozicí migranta.
Hans-Jurg se narodil ve švýcarském Zurichu, kde vystudoval sociální antropologii. Tu rovněž studoval v letech 1980-1984 v Ekvádoru, kde se setkal s hlavním postavou filmu. Filmu se věnuje od roku 2003.
Dialogy: španělsky, anglicky , titulky: anglicky, česky
Produkce: Prodok film, Curych
Režie, kamera, scénář: Hans-Jurg Pffaf
Velká Británie, 2013, 20 min
Elise Laker
25.01.2014 17:45
Každý rok ve snaze najít si práci, opouští Tádžikistán nespočet pracovních migrantů. Peníze, které tito lidé posílají zpět do země, představují významné oživení pro tamní ekonomiku. Tádžikistán je světově nejzávislejší zemí na obnosech zasílaných ze zahraničí. Velké množství pracovních migrantů tvoří muži, což vede k tomu, že se tádžická populace stává stále více feminní. Co se tedy děje se ženami, které nechali tito muži za sebou?
Snímek nabízí pohled do morálních a citových zmatků Nigory, uzbecké ženy jejíž tradiční život ženy v domácnosti je narušen, když její manžel přestává posílat dostatek peněz ze zahraničí. Nigora navíc zjistí, že má její manžel poměr. Protože se již dále nemůže spolehnout na svého manžela, Nigora se vzepře obecným gendrovým normám a pouští se do práce, jejíž náplní je oprava pneumatik.
Elise Laker je čerstvou absolventkou Centra vizuální antropologie v Granadě, kde získala průpravu ve filmové tvorbě založené na pozorování. Kromě magisterského vzdělání z vizuální antropologie má za sebou ještě bakalářské studium francouzštiny a ruštiny na Univerzitě v Nottinghamu. Elise v hojné míře cestuje po všech částech Střední Asie. Jak sama tvrdí, postsovětské státy jí učarovaly.
Produkce: The Granada Center for Visual Anthropology, University of Mancherster, UK
Režie, kamera, scénář: Elise Laker
Dialogy: uzbecky, titulky: anglicky, česky
Česká republika, 2013, 28 min
Ladislav Švec
25.01.2014 15:50
Tato audiovizuální příloha bakalářské práce se zabývá freetekno subkulturou a fenoménem freeparty v kontextu České republiky. Ilustruje tak vlastní text práce i terénní výzkum a klade si za cíl zprostředkovat čtenářům a divákům emické hledisko pohledu na freeparty. Dále se v neposlendí řadě snaží vysvětlit jakési schizma české freetekno scény zapříčiněné vlivem ekonomických tendencí v kulturním průmyslu a s ním spjaté rozmělnění ideových východisek díky popularizaci a „zmasovění“ tohoto stylu zábavy, relaxace a především seberalizace.
Tento snímek je jedním z prvních děl nadějného antropologa, kterého na dráhu vizuální antropologie přivedla jeho „Alma mater“ Univerzita Pardubice a Sociální antropologie, kde nyní studuje navazující magisterský program.
dialogy: česky
Produkce: Univerzita Pardubice
Režie, kamera, střih, scénář: Ladislav Švec
Srbsko, 2013, 12 min
K. Milutinović, I. Begani, L. Milenković
25.01.2014 15:35
Gricko je člověk, který mění své představy v akci. Přemisťuje se z jednoho místa na druhé, ze Skopje do Bělehradu. Přináší s sebou své aktivistické ideje a nového ducha do fungování Inex Filmu. Gricko se tak stává propojovacím článkem, který spojuje rozdílné názory v jeden celek.
Katarina Milutinovic, Ivan Begani a Luka Milenkovic jsou studenty etnologie a antropologie na bělehradské universitě. Po svých několika výzkumech v rámci fakulty se přihlásili do projektu vizuální antropologie, díky kterému se setkali s kamerou a novými horizonty v rámci výzkumu.
dialogy: srbsky titulky: anglicky, česky
Produkce: Klub Studenata Etnologije i Antropologije, Bělehrad, Srbsko
Režie, kamera: K. Milutinović, I. Begani, L. Milenković
SVĚTOVÁ PREMIÉRA!
Kolumbie, 2013, 22 min
Simon Rasing
24.01.2014 19:50
Může být rap cestou z vězení?
Na základě toho, že je hip hop většinou spojovaný s drogami a násilím ho většina lidí vidí jako asociaci pro snadnou cestu do vězení. Ukázat opačný pohled na hip hop se pokouší tři spoluvězni Alma Negra, DJ Roky a New York ve vězení Distrial v kolumbijské Bogotě. Každý den po dobu dvou hodin mají dovoleno opustit dvůr, aby mohli psát texty a zkoušet muziku. Cílem tohoto filmu je ukázat, jak se rap odráží v jejich životě, umožňuje jim vyjádřit jejich protesty a pocity a zároveň sdílet podobné životní zkušenosti.
Simon je etnograf a filmař z holandského Utrechtu. Vystudoval vizuální antropologii v The Granada Center for Visual Anthropology na univerzitě v Manchester a získal bakalářský titul v kulturní antropologii na univerzitě v Utrechtu. V průběhu magisterského studia vytvořil dva dokumentární filmy. Poslední jeho projekt je etnografický film, který natočil v létě a na podzim v kolumbijské Bogotě.
dialogy: španělsky, titulky: anglicky, česky
Produkce, režie, kamera, scénář: Simon Rasing
SVĚTOVÁ PREMIÉRA!
Česká republika, 2013, 10 min
P. Ďurinová, P. Burzová, J. Majer
25.01.2014 15:25
Hosté z kamene jsou etnografickou mikrostudií, která vznikla na základě rozhovorů s obyvateli a návštěvníky Karlových Varů, představitelem městské správy a místním historikem. Cílem studie bylo identifikovat měnící se postoje k symbolům socialistické minulosti v kontextu města, které je charakteristické přítomností relativně početné ruské komunity a zároveň intenzivní manipulací a přemisťováním velkého počtu soch. Zajímaly nás emické interpretace měnící se symbolické a materiální tamní městské krajiny, a způsoby, jakými městská správa selektuje a odůvodňuje přijatelné (post-)politické symboly v kontextu postsocialistického města. Film vznikl v rámci Letní školy etnografického filmu ve Žluticích.
Paula Ďurinová je slovenská dokumentaristka, úspěšně realizovala několik dokumentárních filmů a je zakladatelkou Living documentary association. Petra Burzová je členkou Studia vizuální etnografie a v oblasti vizuální antropologie se zaměřuje na etnografickou fotografii. Jiří Majer je antropolog, výzkumně se orientuje na diskurzy duševních poruch. Momentálně provádí terénní výzkum v Indonézii.
JD: česky, rusky JT: anglicky
Produkce: Studio vizuální etnografie SVIET, katedra antropologie, FF ZČU
Režie, kamera: P. Ďurinová, P. Burzová, J. Majer
Indonésie, 2012, 65 min
J.de Séve, K.Tjong
25.01.2014 14:00
Man dove je osobitý dokument od filmařů, kteří se ponořily do tématiky prastarého rituálu na islámské Jávě u indonéského etnika Nascar. Konkrétně se jedná o soutěžní klání, při kterém se posuzuje úroveň jemnosti a pronikavosti holubího zpěvu. Mandove ukazuje jak muži na základě vzájemné konfrontace a snaze uspět dokazují svojí maskulinitu.
Když generál Zainuri oficiálně vyhlásí The National Perkutut Championship (Národní holubí mistrovství), dorazí tisíce muslimských mužů na místo konání. Tam je připraveno 700 kovových tyčí, které sahají od země do sedmimetrové výšky. Muži zavěsí svoje holuby v barevných klecích na konce tyčí. Úkolem porotců je najít v lese tyčí nejlepší tzv. magické holubí vrkání. V případě, že je nějaký soutěžící zaujme, tak jeho tyč s klecí označí vlajkou, konečný vítěz je vyhlášen po třech hodinách. Vítězný perkutut je prodán za cenu 10 miliónů rupií (10 tisíc dolarů).
Jim de Séve přednáší filmovou produkci na Union College v Schenectady. V minulosti působil deset let jako instruktor na Film Video Art v NYC. Je členem rady organizace Media Alliance, neziskové organizace, která zaštiťuje nezávislé sdělovací prostředky.
Kian Tjong se narodil a vyrůstal v Indonésii. Od roku 1997 žije v USA, kam přišel jako Fujitsu magisterský student na Univerzitu v Havaji a studoval na Japan- American Institute of Management Science.
dialogy: indonésky, titulky: anglicky, česky
Produkce, režie, kamera, scénář: Jim de Séve a Kian Tjong
Uvedení filmu (výběr):
Taiwan Intenational Ethnographic Film Festival, 2013
Royal Anthropological Institute Film Festival, Edinburg, 2013
Festival International du Film Ethnographique du Québec, 2013
Moscow International Festival of Visual Anthropology, 2012
Kazan Festival of Muslim Cinema, 2012
Norsko, 2013, 41 min
Konrad Pilot
25.01.2014 21:05
Ve městě Maroua na severu Kamerunu zní kladiva na tamním kovářském trhu celý den. Místní kováři přetváří kousky železa na věci každodenní potřeby. Z vraků aut tak vznikají trakaře, kola nákladních aut se mění na pluhy a z malých kousků železa jsou lžíce. Tento film je portrétem Akabara, mladého kováře, který jde za svým cílem – vybudovat prosperující podnik. Akabara sledujeme při každodenní práci v kovářství, v rodinném kruhu i profesních výstavách. Film ukazuje neustálý boj jedince, který si chce splnit své sny. A to díky kouskům železa, které přivádí zpět k životu.
Konrad Pilot se narodil v Polsku. Vystudoval sociální antropologii, filosofii a religionistiku na univerzitě v Mnichově, Německu a také studoval Visual Cultural Studies na univerzitě v norském Tromso. Tento film je jeho prvním filmovým počinem.
Dialogy: francouzsky, jazyk Fulfulde, titulky: anglicky, česky
Produkce: Visuelle kulturstudier, University of Tromso, Norsko
Režie, kamera, scénář: Konrad Pilot
SVĚTOVÁ PREMIÉRA!
Velká Británie, 2013, 25 min
Sophie Wagner
25.01.2014 20:10
Na malém kopci na severu Izraele vedle sebe společně žijí tři rozdílné skupiny – umělci, Arabové a obyvatelé místního kibucu. Ačkoliv jsou to skupiny různorodé a na první pohled nesourodé, dokáží sdílet společný prostor. Politické a historické události v dané oblasti mají na místní vztahy určitý dopad, zejména pak v pojmenování toho kdo je oběť, na čí straně je vina. Tento film je pokusem ukázat místní situaci pro publikum v Evropě jinak, než jak je běžně zobrazována v médiích. Poukazuje na to, že i přes rozdílnosti místní lidé dokáží společně sdílet prostor. Ve vztazích v dané vesnici je tak patrné, že spíše než oficiální rétorika udávána státem, mají navrch vzájemné vztahy a individuální přístup. Film nastoluje otázku, jaký vliv to má na tuto zemi, která je vnitřně rozdělena a zároveň je pod neustálým tlakem zvenčí.
Sophie Wagner vystudovala sociální a kulturní antropologii na vídeňské universitě. V současné době studuje vizuální antropologii v The Granada Center of Visual Anthropology na University of Manchester. Rovněž se podílí na dokumentárním a etnografickém filmovém festivalu Ethnocineca ve Vídni.
dialogy: anglicky, hebrejsky, titulky: anglicky, česky
Produkce, režie, kamera, scénář: Sophie Wagner
SVĚTOVÁ PREMIÉRA!
Norsko, 2013, 9 min
Martin Gruber
25.01.2014 19:40
Děj tohoto filmu se odehrává v malé vesnici na pobřeží Guiney v západní Africe. Ve snaze zavést křesťanství se v této muslimy ovládané oblasti usadili misionáři. Vesničané o svých návštěvnících ještě dnes vřele hovoří. Nicméně misionáři odešli po několika letech, zjevně ve spěchu, kdy většinu svých věcí nechali na místě. Snímek vypráví příběh mylného interkulturního setkání s využitím vzpomínek vesničanů a zanechaného materiálu.
Martin Gruber studoval vizuální antropologii na Goldsmiths College v Londýně a sociální antropologii na Hamburské univerzitě. Pracuje jako etnografický výzkumník a filmař a vyučuje vizuální antropologii. Martin nedávno dokončil PhD o roli etnografického filmu na katedře antropologie a kulturních studií university v Brémách.
Produkce, režie, kamera, scénář: Martin Gruber
dialogy: jazyk Nalu
titulky: anglicky, česky
Uvedení:
NAFA Film Festival, Bilbao, 2013
Ethnological Film Festival Kratovo, Makedonie, 2013
Athens Ethnographic Film Festival 2013
Švýcarsko, 2013, 66 min
Ramona Sonderegger
25.01.2014 18:05
Kyrgyzská organizace CBT (Kyrgyzská Komunitní Turistická Asociace) uveřejnila ve spolupráci s švýcarskou turistickou agenturou inzerát v alpských novinách. Hledali výrobce sýra ochotného učit svému řemeslu ženy z vesnic v horském regionu Arslanbob.
Maike Oestreich, sýrařka a farmářka ze Švýcarska se rozhodla pro jednou strávit léto ne na alpských svazích, ale v kyrgyzských horách. Sama nikdy předtím nepřekročila hranice Evropy.
Snímek se věnuje způsobu, jakým je tato specifická znalost předávána a proměňována ve zcela odlišných podmínkách. Zachycuje problémy objevující se v momentě, kdy jsou rozmanití aktéři s odlišnými úmysly společně zapojeni do projektu dobrovolné rozvojové pomoci. Autorka doprovází sýrařku z jejího pracoviště v alpské mlékárně v Sufres ve Švýcarsku do oblasti Arslanbob s nejrozsáhlejšími vlašsko-ořechovými lesy na světě, aby sledovala její projekt.
Ramona Helena Sonderegger je učitelkou na základní škole. Získala titul bakalář v sociální antropologii, psychologii a politických vědách na Universitě v Curychu.
Produkce, režie, kamera, scénář: Ramona Helena Sonderegger
Dialogy: anglicky, německy, uzbecky
titulky: anglicky, česky
Norsko, 2013, 28 min
Tanel Saimre
24.01.2014 20:55
Internet a telekomunikace zaplavily svět do takové míry, že už je považujeme za naprostou samozřejmost. To, že se můžeme spojit s lidmi a počítači na druhém konci světa je úplně normální. Jak se ale tyto technologie přizpůsobí horské vesnici v Nepálu a jak se ona přizpůsobí jim?
Snímek líčí život dvou mladých Nepálců, kteří pracují v internetové kavárně v Namche Bazaaru, ležícím na cestě k Mount Everestu. Ukazuje jejich běžný pracovní den a dává nám možnost nahlédnouti do počítačové lekce v místní základní škole. Současně odhaluje divákům konkrétní interakci v přímém přenosu.
Tanel Saimre je estonský výzkumník, absolvent archeologie na Tartu University v Estonsku a vizuální antropologie na Tromsø University v Norsku. Zabývá se technologickými aspekty lidské existence. Pracoval v oblasti archeologie, filmu, vývoje softwaru a mnoha dalších.
Produkce, režie, kamera, scénář: Tanel Saimre
dialogy: anglicky, nepálsky
titulky: anglicky, česky
Uvedení filmu:
NAFA International Film Festival, Tromso
Anthropological Film Festival 2012 in Ho Chi Minh City, Vietnam
Worldfilm 2013 in Tartu, Estonia
Norsko, 2013, 41 min
Lamtur Tanlaka Kilian
24.01.2014 21:50
Tento film ukazuje jakou sociální roli má ořech kola ve společnosti Nso´. Nso´ je etnikum žijící na severozápadě Kamerunu. V tomto etniku můžeme najít jak stoupence křesťanství, islámu tak i zastánce tradičních náboženství. Film ukazuje, co pro všechny tyto tři náboženské skupiny ořech kola znamená a představuje. Kola ořech se prezentuje ve společnosti Nso´ jako předmět sounáležitosti a jednoty, který v sobě vyvolává i různorodé pocity a vnímání. Ořech kola tak hraje velice důležitou roli v diverzní společnosti Nso´ a pomáhá ji udržet kompaktní navzdory rozdílům v náboženství. V jistém smyslu tak přináší pocit pospolitosti a náležitosti ke skupině.
Lamtur Tanlaka Kilian se narodil v Kamerunu, kde na univerzitě v Ngoudere vystudoval historii. Poté studoval Visual Cultural Studies v norském Tromso.
dialogy: jazyk Lamnso, titulky: anglicky, česky
Produkce: Visuelle kulturstudier, University of Tromso, Norsko
Režie, kamera, scénář: Lamtur Tanlaka Kilian
Ocenění na XXII International Festival of Ethnological Films in Belgrade, Srbsko, 2013
Rakousko, 2013, 29 min
Martin Zinggl
24.01.2014 20:10
Snímek Toku Fenua nás vezme na mimořádnou cestu po Jižním Pacifiku a nabídne pohled do života na vzdáleném ostrově Niulakita v ostrovním státě Tuvalu.
Niaulakita je nejmenší ostrov, s nejizolovanějšími obyvateli na světě. Žije zde 47 obyvatel na 0,4 kilometrů čtverečních. Režisér se na ostrově zabýval několik měsíců antropologickým výzkumem. Toku fenua nám umožňuje účastnit se, a to velmi blízce, každodenního života třech ostrovanů, zažíváme jejich sny i obavy. Snímek nám také ukazuje problémy, kterým jsou ostrované v tomto drsném prostředí vystavováni.
Martin Zinggl se narodil ve Vídni, studoval sociální a kulturní antropologii a žurnalistiku. Jako autor a filmař žije ve Vídni a v Barceloně, v současné době pracuje na své první nevědecké knize o Tuvalu.
Produkce, režie, kamera, scénář: Martin Zinggl
dialogy: tuvalsky, anglicky
titulky: anglicky, česky
Uvedení filmu (výběr):
10th Eyes and Lenses, Warsaw, 2013
Ethnocineca 2013, Vienna
Pacific Islands Festival 2013, Basel
Česká republika, 2013, 28 min
Vladimír Turner
25.01.2014 17:00
Film je poetickým portrétem mladé ženy, která se snaží vyrovnat se složitou historií jejího světadílu a být aktivní občankou. Alana Victoria Hunt je kurátorkou v uměleckém centru uprostřed aboridžinské komunity. Bílí zaměstnanci zde pracují s aboridžinskými umělci, kteří skrze své obrazy vypráví historii svého národa Gija. Estetika jejich obrazů se po kurátorském boomu v sedmdesátých letech stala atraktivní komoditou. Snaha pomáhat lidem všemi prostředky staví Alanu do role sociální pracovnice a blízké přítelkyně místních obyvatel. Složitá postkoloniální situace v Austrálii ji nutí tázat se, zda je klientelistický přístup a vůbec fungování bílých lidí uprostřed komunity pro aboridžince přínosný.
Vladimír Turner vystudoval audiovizuální studia na pražské FAMU, poté studoval v ateliéru intermediální komunikace na VŠUP. Absolvoval stáže v Buenos Aires, Valencii a Austrálii. Ve své tvorbě osciluje mezi dokumentárním filmem, uměním ve veřejném prostoru a aktivismem. Jeho práce z celého světa jsou k vidění na ulicích, filmových plátnech i v galeriích.
dialogy: anglicky, titulky: česky
Produkce, režie, kamera: Vladimír Turner
Česká republika, 2013, 6 min
Š. Kadlecová, L.Lipták, P.Bouška
25.01.2014 15:15
Žlutý dům je etnografická mikro studie zkoumající demografické proměny bývalých Sudet ve 20. století. Vypráví příběh domu ve Žluticích, na jehož fasádě se objevila židovská hvězda. Symboly minulosti i obrazy současného života poodhalují osudy obyvatel domu. Film byl vytvořen v rámci Letní školy etnografického filmování pořádané Katedrou Antropologie ZČU.
Petr Bouška je doktorandem na Katedře Politologie ZČU v Plzni. Ve výzkumu se zabývá československou kinematografií. Pracuje jako rozhlasový moderátor.
Šárka Kadlecová působí v Jazykovém centru FF UK a v neziskovím sektoru. Vytváří vzdělávací nástroje a programy zaměřené na prevenci projevů předsudků, rasismu a násilí z nenávisti.
Ľubomír Lipták působí na Katedře politologie a mezinárodních vztahů a na Katedře Antropologie FF ZČU. Věnuje se bezpečnostnímu diskurzu v SR, patrimoniálním strukturám postkomunistického státu a konstrukci kolektivních identit.
JD: česky, JT: anglicky
Produkce: Studio vizuální etnografie SVIET, FF ZČU
Režie, kamera, střih, scénář: P.Bouška, Š.Kadlecová, L.Lupták