27.-28.1.2017
MEZINÁRODNÍ FESTIVAL FILMŮ
S ANTROPOLOGICKOU TEMATIKOU

Kino Pilotů

Oficiální web Kina Pilotů

FILMY

A REPORT ABOUT MINA

Írán, 2015, 54 min
K. Mazaheri
27.01.2017 20:20

Antropofest 2017 Mina žije v jednom ze zákoutí parku v Teheránu a vůbec se nezajímá o shon, který doprovází oslavy příchodu Nového roku. Díky filmu můžeme shlédnout čtrnáct dnů z jejího života, jak si hraje se psy, hledá drogy nebo cigarety, špičkuje se s ostatními bezdomovci a spí vedle hromady odpadků.

Kaveh Mazaheri se narodil v roce 1981 v Teheránu v Íránu. Když v roce 2004 dokončil střední školu, přivedl Mazaheriho jeho zájem o film k psaní filmových recenzí pro íránské časopisy. Jeho film Tweezers (2007) byl v Íránu cenzorován. Doposud vytvořil celkem tři nezávislé krátké filmy a více než dvacet krátkých a dlouhých dokumentárních filmů určených vysílání íránské televize. Kromě svých vlastních projektů se podílel na tvorbě a autorství řady dalších. Mezi filmy, které režíroval lze jmenovat snímek Soori’s Trip (dokument, 2015), Labyrinth (dokumentární drama, 2013, 15. dílný seriál) a Cocroach (krátký film, 2015). Film A report about Mina získal nedávno „Odbornou cenu poroty“ a nominaci na „Cenu Ogawa Shinsuke“ na Festivalu dokumentárních filmů v Yamagatě v Japonsku.

Režie, produkce, kamera, scénář: Kaveh Mazaheri
Střih: Pooyan Sholevar

Jazyk dialogů: perština
Jazyk titulků: angličtina, čeština

BETWEEN ISLAM AND SACRED FOREST

Germany, USA, 2016, 52 min
M. Gruber, F. Seidel
28.01.2017 17:40

Antropofest 2017 Antropolog a lingvista z Německa se pokoušejí porozumět rituálu v malé vesnici na pobřeží Guineje v západní Africe. Je jim řečeno, že se během čtyřdenní události odehrají na počest nedávno zemřelé ženy dva zdánlivě odlišné obřady. Muslimský obřad vedený 40 dnů po smrti místním imámem a obřad Mkisaata, který provedou členky ženské tajné společnosti Nalu na počest mrtvé, jež byla jednou z nich. Zatímco zúčastnění muži sdělují filmařům své vlastní pohledy na událost, výzkumníci jsou stále více vtahováni rituálem tajné ženské společnosti a nakonec se stanou součástí jejich představení. Snímek Between Islam and Sacred  Forest poukazuje na možnosti a nemožnosti audiovizuální etnografie.

Martin Gruber pracuje jako výzkumný pracovník a přednáší na Katedře antropologie a kulturních studií na univerzitě v Brémách. Vystudoval obor vizuální antropologie na Goldsmiths College v Londýně a obor sociální antropologie na univerzitě v Hamburku. Než v roce 2013 obdržel doktorát za „Participační etnografickou filmovou tvorbu“, pracoval jako výzkumník a filmový tvůrce na volné noze. V popředí Martinova zájmu jsou audiovizuální výzkum, etnografický film, spolupracující výzkum, antropologie měst, politická ekologie a vztahy mezi lidmi a zvířaty se zaměřením na včely. Martin vedl dlouhodobý etnografický výzkum v západní Africe, Brémách a Hamburku.
Frank Seidel vystudoval africká studia, kulturní antropologii a politické vědy na univerzitě v Kolíně v Německu. Poté, co v roce 2008 získal doktorát, působil v letech 2010 – 2015 jako postgraduální a hostující výzkumný pracovník na floridské univerzitě. Frank je renomovaný terénní pracovník, jehož výzkumné metody pokrývají v dnešní době kompletní digitální spektrum; konkrétně video, audio, stejně jako digitální srovnání různého druhu přepisů. Jeho přístup k jazykovému výzkumu zahrnuje vedení, trénink a/nebo spolupráci s členy jazykové komunity za účelem sběru a správy audiovizuálního jazykového materiálu. Díky tomu se dnes stará o digitální archivy dvou ohrožených jazyků, kterými se mluví na pobřeží Guineje v západní Africe.

Režie, scénář, střih: M. Gruber, F. Seidel
Produkce: M. Gruber
SVĚTOVÁ PREMIÉRA

Jazyk dialogů: jazyk Nalu
Jazyk titulků: angličtina, čeština

BRIDGE TO KOBANE

Irák, 2016, 22 min
L. Askari
27.01.2017 18:35

Antropofest 2017 Mihemed je novinář z města Kobani, které se nachází v syrském Kurdistánu. Jako uprchlík žije v Slemani v iráckém Kurdistánu a přehodnocuje zde své plány na budoucnost. V návaznosti na měnící se pohled na Mihemedův příběh, spojuje Bridge to Kobane témata migrace, hranic a vyhlídek na budoucnost v období krize.

Lana Askari je doktorandkou sociální antropologie a vizuálních médií na Univerzitě v Manchesteru. Po studiu antropologie (navazující magisterské studium sociální antropologie na Univerzitě v Cambridge) a dokumentární tvorby (magisterské studium vizuální antropologie na Univerzitě v Manchesteru) se nedávno vrátila z terénního výzkumu v Slemani v iráckém Kurdistánu, kde působila jako členka výzkumu na Americké univerzitě v Iráku. Její výzkum se týkal oblastí etnografického dokumentárního filmu, diaspory a migrace, a antropologie času, infrastruktury a státu.

Režie,scénář, kamera, střih, produkce: Lana Askari

Jazyk dialogů: kurdština
Jazyk titulků: angličtina, čeština

BRITISH BORN CHINESE

Velká Británie, 2015, 47 min
A. Lawrence
28.01.2017 14:30

Antropofest 2017 British Born Chinese je dokumentární film o Danielovi a Kevinovi, školácích žijících v Manchesteru, jejichž rodiče jsou čínští migranti. V rámci svých každodenních zkušeností ve škole, v komunitním centru, ale i doma se snaží o sladění své příslušnosti k britskému a čínskému národu. Abychom porozuměli zranitelnosti, se kterou oba chlapci hledají své místo v britské společnosti, využíváme etický přístup vedený dialogy a velmi těsnou účast s filmovými subjekty. Náš výzkum v podobě filmové tvorby tak nejenže odhaluje nové rozměry pro pochopení prožívání světa našich subjektů, ale také usiluje o odstranění epistemického násilí dominantních forem reprezentace.

Andrew Lawrence využívá antropologických znalostí a metod etnografického výzkumu spolu s nástroji filmu a videa, aby probádal různé otázky.  Andrew je filmař a učitel vizuální antropologie v Granada Centre for Visual Anthropology na univerzitě v Manchesteru ve Velké Británii. Jeho hlavní zájem představuje především nejistota, která provází náhlé životní změny. Andyho práce je stěžejní ve výsledcích navazujícího magisterského studia vizuální antropologie a je předním lektorem dvoutýdenní Mezinárodní letní školy. Andy studoval sociální antropologii na University College v Londýně a vizuální antropologii v Granada Centre, následně pracoval pro televizní stanice ve Velké Británii, USA a Nizozemí.

Režie: Andrew Lawrence
Kamera: A. Lawrence, B. Cheetham, T. Turner
Scénář: E. Barabantseva, A. Lawrence
Střih: K. Hanson
Produkce: E. Barabantseva

Jazyk dialogů: angličtina
Jazyk titulků: čínština, angličtina, čeština

DUST

Nepál, 2016, 61 min
D. Tolange
28.01.2017 17:25

Antropofest 2017 Každý rok migrují v zimním období tisíce Nepálců a Indů do různých koutů Nepálu za prací v továrnách na cihly. Mnozí z nich jsou ještě děti, které opustí školu, začnou tvrdě pracovat a nikdy se do ní již nevrátí. Dust je etnografický film o dětech, které pracují u vysoušecích pecí v Nepálu.

Deepak Tolange je filmový tvůrce, fotograf a výzkumník. Nedávno získal magisterský titul v oboru vizuální antropologie na Svobodné univerzitě v Berlíně.

Režie, kamera, scénář, střih, produkce: Deepak Tolange
SVĚTOVÁ PREMIÉRA

Jazyk dialogů: nepálština, Hindi, jazyk Tamang
Jazyk titulků:  angličtina, čeština

ETNO-FILM: MEZI TRADICÍ A EXPERIMENTEM

Česká republika, 2017, 60 min
P. Borecký
28.01.2017 15:25

Historička a filmařka Elena Danilko bude diskutovat se zkušenými vizuálními antropology Frode Storaasem a Evgeny Aleksandrovem o významu záchranné antropologie pro současný etnofilm, o specifičnosti „severské“ filmové školy a přitažlivosti pracovat mimo zavedené hranice.
Moderuje Pavel Borecký, Antropictures

Diskuze není tlumočena do češtiny a bude probíhat v angličtině a ruštině.

ETNOGRAFIE-FILM-DOKUMENT

Česká republika, 2017, 60 min
M. Pavlásek
27.01.2017 20:35

Etnografický film tvoří jednu z možných cest reprezentace práce antropologů a etnologů, skrze kterou se pokouší porozumět světu kolem nás. Podobné snažení je ovšem typické rovněž pro filmové dokumentaristy, kteří velmi často dovedou poodkrýt znaky současné společnosti a vhodnou formou je následně šířit mezi veřejnost. Oba tábory zároveň spojuje neustálá reflexe vlastního snažení vycházející ze svého marginálního postavení - hledání vlastní tvůrčí identity. Společně s hosty debaty se pokusíme přiblížit specifika a pozadí vizuální antropologie a dokumentaristiky, artikulovat možné vzájemné zdroje inspirace a uvažovat možnosti a formy spolupráce.

Hosté: Jaroslava Panáková, Ivo Bystřičan
Moderuje Michal Pavlásek, Antropictures

Diskuze bude probíhat pouze v češtině, bez tlumočení.

EXTENDED FAMILY

Švýcarsko, Velká Británie, 2016, 31 min
R. H. Sonderegger
28.01.2017 15:25

Antropofest 2017 Maminka, máma a tatínek; maminka, máma a dárce spermatu. Film Extended family je intimním pohledem do života rodin s rodiči stejného pohlaví, které vznikly v rámci šedé zóny švýcarského zákona. Ten totiž adopci a asistovanou reprodukci párům stejného pohlaví neumožňuje. Lidé, které snímek zachycuje, proto oficiálně neexistují. Podle odhadů však v duhových rodinách vyrůstá v celé zemi mezi 6000 a 30000 dětmi.

Ramona Helena Sonderegger se narodila ve Švýcarsku v roce 1982. V roce 2004 získala pedagogický titul pro první stupeň, v roce 2012 podniká terénní výzkum v Kyrgyzstánu, na jehož závěru vzniká etnografický film. V roce 2013 získává titul bakalář v oboru sociální antropologie, politických věd a psychologie na Univerzitě v Curychu ve Švýcarsku. V roce 2013 se spolu s místní neziskovou organizací podílí na terénním výzkumu v Yaoundé v Kamerunu, který se týká tématu vdov. V roce 2015 získává titul magistr Vizuální antropologie a etnografického dokumentárního filmu v Granada Centre na  univerzitě v Manchesteru.

Režie, kamera,scénář, střih, produkce: Ramona H. Sonderegger
Festivaly (výběr): Regard Bleu Ethnographic Film Festival Zurich, Švýcarsko; Athens Ethnographic Film Festival, Řecko; Society for Visual Anthropology Film and Media Festival, Minnesota, USA

Jazyk dialogů:švýcarská němčina
Jazyk titulků: angličtina, čeština

GURUGU

Španělsko, 2016, 5 min
T. Iragorri
27.01.2017 19:00

Antropofest 2017 Melilla je španělské autonomní město, které leží v severní Africe. Tisíce Afričanů čekají v lesích marocké hory Gurugú na okamžik, kdy budou moci přelézt plot dělící od sebe dva kontinenty. Abou a Fofana jsou dva přátelé, kteří společně roky cestovali po africkém kontinentu, aby dosáhli hory Mout Gurugú. Plot v Melille je rozdělil.

Telmo Iragorri vystudoval audiovizuální komunikaci a poté začíná pracovat v oddělení editace programů Telemadrid a Antena 3 španělské televize EL MUNDO TV. V roce 2012 režíruje dokumentární film Yatra, en busca del monzón a podílí se na tvorbě filmu Paco de Lucía: la búsqueda (Paco de Lucía: Cesta), který získává v roce 2015 cenu Goya za nejlepší dokumentární film). V roce 2016 spolurežíruje film Malú, ni un paso atrás.
Režie, scénář, kamera, střih: Telmo Iragorri
Produkce: Vilcavaro, Barcelona

Jazyk dialogů: arabština, francoužština, angličtina
Jazyk titulků: angličtina, čeština

GURUMBÉ. AFRO-ANDALUSIAN MEMORIES

Španělsko, 2016, 72 min
M.Á. Rosales
27.01.2017 21:25

Antropofest 2017 Současné jižní hranice Evropy jsou opevněny ploty a ostnatým drátem, ale kdysi v těchto místech kvetl obchod, který násilím odvlekl do exilu a vykořisťoval tisíce afrických mužů a žen. Gurumbé, který nechává zaznít své afro-andaluské vzpomínky, nás vede k otázkám nad španělskou identitou a připomíná, že Afrika je vetkána do vzorů jejích látek.

Miguel Ángel Rosales je antropolog a dokumentární tvůrce z Andalusie.

Režie, scénář: M. Á. Rosales
Produkce: Intermedia Producciones
Kamera: Eduardo Montero
Střih: Andrés Zoilo
Festivaly (výběr): 40th SÂO PAULO INTERNATIONAL FILM FESTIVAL. Sâo Paulo, Brazilie 2016;  FILM AFRICA FESTIVAL. Londýn, Velká Británie 2016; FESTIVAL INTERNATIONAL DU FILM DE BRUXELLES. Brusel, Belgie 2016; 24th AFRICAN DIASPORA INTERNATIONAL FILM FESTIVAL. New York , USA 2016

Jazyk dialogů: španělština, portugalština
Jazyk tituklů: angličtina, čeština

HAYING TIME

Rusko, 2015, 48 min
E. Alexandrov, E. Danilko
28.01.2017 16:00

Antropofest 2017 Krasnovisherský kraj v permské oblasti. Pás tajgy na úpatí Severního Uralu. Životy lidí jsou závislé na lese, který zde odnepaměti živil a poskytoval útočiště původnímu ugrofinskému obyvatelstvu. Rychle se šířícímu zániku tradičního života se v místních podmínkách snaží odolat úzce semknutá rodina kněžích Starověrců, Krechetovů. Senoseč není zrovna nejvhodnější období pro rozhovory s vesničany – všichni, od nejmladších až po ty nejstarší, jsou na polích…  Až na naše účastníky rozmluvy… Jaké jsou jejich vzpomínky na vzdálenou minulost? Jaká je jejich odezva na současnost? Jakým způsobem dnes žijí? Čemu věří a jaká jsou jejich očekávání?

Evgeny Aleksandrov je vedoucí asistent výzkumu, doktor výtvarných umění a vedoucí vizuální antropologie v Muzeu věd o Zemi na Lomonosově státní univerzitě v Moskvě. V oblasti vizuální antropologie publikoval již na 60 titulů. Je autorem video materiálu CVA MSU (Centrum pro vizuální umění na Metropolitní univerzitě v Denveru), který vznikl v letech 1989 – 2009. Dále založil a je ředitelem Mezinárodního festivalu vizuální antropologie v Moskvě „Mediating Camera“.
Elena Danilko je doktorkou historie, vedoucí asistentkou výzkumu na Institutu etnologie a antropologie ruské Akademie věd. V roce 2010 se stala výkonnou ředitelkou moskevského Mezinárodního festivalu vizuální antropologie „Mediating Camera“.

Režie, scénář: E. Aleksandrov, E. Danilko
Kamera: E. Aleksandrov
Střih:Roman Likhacev
Produkce: Visual Anthropology and Media Lab, Ecocenter of Moscow State University
Festivaly: Tartu Worldfilm Festival 2015, Ethnological Film Kratovo 2016

Jazyk dialogů: ruština
Jazyk titulků: angličtina, čeština

MASA

Česká republika, 2017, 32 min
M. Pavlásek, I. Bystřičan
27.01.2017 19:05

Antropofest 2017 Masa je destilací lidské evoluce, podobenstvím o nakládání s hmotou, obrazem kontroly nad těly zavěšenými do tkaniva světa, vyvrhnutých z masy moře na suchou zem protkanou těly a pohybem lovců, sběračů a vagabundů. Observace odlišných forem abstrahovaných mas, jichž se zároveň stáváme součástí, vytváří plochu věčné přítomnosti – aktivního prázdna, které se mechanicky točí v uzavřeném kruhu jako by nebylo součástí začátku ani konce. Zůstává jen strohá přítomnost otisknutých stop holých životů.

Michal Pavlásek je sociální antropolog, výzkumný pracovník Etnologického ústavu AV ČR, v.v.i., univerzitní učitel, novinář a dokumentarista na volné noze, spoluzakladatel studia Anthropictures, nezávislé výzkumná organizace, která přispívá k řešení společenských výzev aplikováním přístupů sociokulturní antropologie.
Ivo Bystřičan působí jako filmový dokumentarista, dramaturg a scénárista. Stojí za celovečerními snímky jako Doba měděná (2010), Mých posledních 150 000 cigaret (2013), Dál nic (2014), Zločin pana Chytila (2014), Blízký soumrak (2015) a mnoha dalšími. Vystudoval sociologii na FSS MU v Brně a dokumentární tvorbu na pražské FAMU.

Režie, produkce, scénář: M. Pavlásek, I. Bystřičan
Kamera, Střih: I.Bystřičan

Jazyk dialogů: angličtina, řečtina
Jazyk titulků: čeština

MY ANTROPO FILMS

Česká republika, 2017, 10 min
My Street Films
28.01.2017 15:10

My Street Films je vzdělávací projekt inpirující zájemce z řad nejširší veřejnosti k tomu, aby natočili krátký film a podíleli se tak na utváření unikátní paměti našich měst. Nyní se spojil s Antropofestem a podporuje studenty antropologie a příbuzných oborů k vytvoření jejich filmu.

NOBEL NOK DAH

USA, 2015, 23 min
E. Hong, M.Lai, M.Mihai
27.01.2017 20:00

Antropofest 2017 Film Nobel Nok Dah nabízí intimní pohled do života tří uprchlických žen z Myanmaru, jejichž cesty se protnou v Thajsku a definitivně setkají poté, co se usadí v srdci New Yorku. Film vychází z metod feministické orální historie a etnografické fikce a sleduje záblesky subjektivity, jež znesnadňují jakékoliv individuální sdělení zkušenosti uprchlíka. Jak záběry kamery sledují texturu každodenního života a práce, noří tkanivo smyslových útržků diváky stále hlouběji do příběhů vlastního já, místa a osobního vlastnictví těchto žen.


Emily Hong je feministická antropoložka, která se narodila v Soulu, ale vyrostla v New Yorku. Je absolventkou Kolumbijské univerzity a doktorandkou na Cornellově univerzitě. Emilyin výzkum a profesní expertíza spočívá v průsečíku právní antropologie, ekonomických, sociálních a kulturních práv a praxe v médiích. Emily režírovala několik filmů, včetně Vyjít /Get by (2014), Mému umění /For my art/ (2016) a Nobel Nok Dah (2015), který rozvinul témata solidarity a práce, genderové určení diváka umění performance, a otázky ženství a identity v rámci zkušenosti uprchlíka.
Miasarah Lai je portorikánsko-čínsko-americká režisérka a filmařka z Lower East Side, New York City. Jako studentka navazujícího magisterského oboru dokumentárních médií na Severozápadní univerzitě zkoumá fyzično a performativní roli dokumentárního tvůrce balancujícího mezi námětem a jeho vypravěči. Její mezinárodní tvorba zahrnuje režii projektů v Rumunsku, Ghaně, Myanmaru a Číně.
Mariangela Mihai z Rumunska, doktorandka v oboru film a antropologie na Cornellově univerzitě, se otázkami politického přesídlení uprchlíků zabývala na Emoryho univerzitním centru pro etiku a v rámci Mezinárodního záchranného výboru. Její současný výzkum se zaměřuje na eskalující vlnu nacionalismu, identity a pocitu národní příslušnosti na indicko-barmské hranici. Z vybraných filmových projektů: Prosadit zákon (2014) zkoumá ideologie nacionalismu a aktivismu proti dronům v severní části státu N.Y.; a Kvůli mému umění (2016), který prostřednictvím postavy tvůrce umělecké performance objevuje smyslovou krajinu období přechodu mezi Barmou a Myanmarem.

Režie, kamera, střih: E. Hong, M.Lai, M.Mihai
Produkce: Ethnocine

Jazyk dialogů: angličtina
Jazyk titulků: angličtina, čeština

PĚT ŽIVOTŮ

Slovenská republika, 2016, 65 min
J. Panáková
28.01.2017 19:15

Antropofest 2017 Viktor Valerievič Mumichotkak s přezdívkou Mucha, Eskymák z Nového Čaplina (Čukotka, Rusko) tragicky zahynul v roce 2012. Kdosi ho pobodal a odřezal mu prsty na ruce. Když se roku 2014 narodil syn mladé Alle Ukuma, máma jí řekla: „V noci se mi zdálo o Muchovi, vrátil se v tvém chlapci, nazveme ho Viktor". Podle místních lidí se může zesnulý vrátit zpět do života až pětkrát. Filmová esej z o životě, smrti a možném návratě podněcuje všeobecně platnou otázku: Jak se naučit akceptovat vlastní konečnos?

Jaroslava Panáková ukončila doktorandské studium sociální antropologie na Petrohradské štátní univerzitě v Rusku a magisterské studium dokumentární tvorby na pražské FAMU. Od roku 2001 zkoumá život původních obyvatel polárních oblastí Ruska. Terénní výzkum propojuje s filmovým přístupem. Autorčin krátkometrážní debut „Let čajky proti vetru" (2005) byl uvedený na MFF v Jihlavě a na festivalu Jeden Svět. Absolventský středometrážny film "Turistou ve vlastním domě" (2009) se v roce 2009 zúčastnil East Silver market v Jihlavě a v roku 2010 zvítězil na prehlídce TOCOCU v Lisaboně. Její nejnovější snímek Pět životů byl prohlášen  "the best doc on survival of indigenous peoples" na XXX PÄRNU Film Festival.

Režie, kamera, scénář: J. Panáková
Produkce: J.Panáková, spolek PAMODAJ
Střih: Šimon Špidla

Jazyk dialogů: ruština
Jazyk titulků: slovenština

PROBLEMATIKA ELIT

Česká republika, 2016, 12 min
M. Romanutti
28.01.2017 14:35

Antropofest 2017 Snímek zachycuje způsob, jakým studenti tráví typický volný večer. V rámci filmu byli sledované skupiny studentů Filozofické fakulty ZČU a Fakulty aplikovaných věd ZČU.
Na tvorbě filmu se podíleli čtyři studenti filozofické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Film vznikl v rámci kurzu audiovizuální technologie v antropologii.

Režie: Marcel Romanutti
Produkce: Jan Jaňour
Kamera: Michaela Fryčková
Scénář: Ilona Čapková
Střih: M. Romanutti, J. Jaňour

Jazyk dialogů: čeština
Jazyk titulků: žádný

SACRED WATER

Belgie, 2016, 55 min
O. Jourdain
28.01.2017 21:00

Antropofest 2017 Film, kterým provází extravagantní hvězda nočního rádiového vysílání Vestine, objevuje při hledání vody, která prýští z útrob ženského těla, sexualitu Rwandy. S humorem a spontánně odhaluje tajemství požehnání, jímž je žena obdařena. Ve filmu Sacred Water se ponoříte do současné Rwandy, která tím nejintimnějším způsobem znovuobjevuje své tradice: skrze ženskou rozkoš.

Olivier Jourdain poté, co získal magisterský titul v oboru komunikace na Institutu studií sociální komunikace v Bruselu (IHECS), následuje svoji vášeň pro vizuální antropologii a studuje filmovou tvorbu v Londýně a antropologii na Katolické univerzitě v Lovani (KUL). Přes 15 let již jezdí do subsaharské Afriky. Časté cesty změnily jeho pohled na tento rozlehlý a rozmanitý kontinent. Měl příležitost vytvořit řadu dokumentárních snímků a propagačních filmů pro neziskové organizace a místní komunity od Mali přes Madagaskar, Kongo, Pobřeží slonoviny a Rwandu.

Režie: Olivier Jourdain
Produkce: Nameless Production
Kamera: Christophe Rolin, Olivier Jourdain
Střih: Mélanie Leclech, Mathieu Piérart
Uvedení filmu, ocenění: DOK Leipzig next masters competition IDFA 2016 Panorama section

Jazyk dialogů: jazyk Kinyarwanda
Jazyk titulků: angličtina, čeština

TAMA GAUN - THE COPPER VILLAGE

Japonsko, Norsko, Nepál, 2015, 89 min
F. Storaas, D. Kharel
28.01.2017 18:55

Antropofest 2017 Již jen pár lidí z vesnice Okharbot v západním Nepálu zná prastarý tradiční způsob těžby, tavení a odlévání mědi. Nejenže je zde mědi přisuzováno mnoho symbolických významů a ekonomických rysů spojených se směnou a uzdravením, rovněž je považována za hinduistického boha Shivu. Přestože byl kastovní systém v Nepálu v minulosti zrušený, dodnes ovlivňuje životy většiny lidí. Nedotknutelní kováři Kami vytváří jeden z nejčistších kovů v hinduistické kosmologii. Snímek zachycuje předáka Ujira, který dohlíží na postup těžby a tavení. A právě v době tavení se odehrává ve vesnici slavnost Dassain. Film prezentuje slavnost jako součást sociálního a kulturního kontextu i jako tradiční proces tavení mědi.


Frode Storaas je profesor vizuální antropologie na Univerzitě v Bergenu. Jeho antropologický výzkum probíhal zejména mezi pastevci ve východní Africe. Jeho filmy byly promítány a oceněny na mnoha festivalech. Storaas je generálním tajemníkem NAFA, celosvětové sítě vizuální antropologie.
Dipesh Kharel je nezávislým dokumentaristou z Nepálu a doktorandem sociální antropologie na univerzitě v Tokiu. Získal magisterský titul v oblasti dokumentárního filmu na univerzitě v Tromsø v Norsku.

Režie, kamera, scénář, střih: F. Storaas, D. Kharel
Produkce: University Museum of Bergen, Norway, Media Help Line, Nepal
Festivaly (výběr): 2015 Nepal Panorama, Best Documentary; 14th RAI INTERNATIONAL FESTIVAL OF ETHNOGRAPHIC FILM, Watershed in Bristol, Anglie 2015

Jazyk dialogů: nepálština
Jazyk titulků:  angličtina, čeština

TETEYOTES. STONES GODS.

Mexiko, 2016, 42 min
J.B. Díaz, A. S. Eres, A.J. Arango
27.01.2017 19:10

Antropofest 2017 Archeologické nálezy ze správní oblasti Yahualica, Hidalgo v Mexiku, kde žije komunita Nahua, mohou způsobit nemoc. V jejich jazyce se jim říká „kamenní bozi“. Díky přesným vědomostem umí obyvatelé Yahualicy zacházet se schopnostmi „kamenných bohů“ a zabránit tak možným újmám nebo těžit ze vzájemného vztahu. Tento aspekt jejich reality se však dočkal vážné kritiky ze strany mexických médií  a Nahuaové tak byli zbaveni velké části svého materiálního dědictví. Snímek zachycuje život lidí Nahua z oblasti Yahualica, kteří jsou nuceni žít s kameny, které jsou příčinou jejich nemocí a s mestici, kteří je zesměšňují a okrádají.

Jaime Bernardo Díaz je antropolog; Ana Somohano Eres a Antonio Jaramillo Arango jsou oba historici. Všichni se v rámci svých doktorandských studiích na UNAM v Mexiku věnují výzkumu sociálních rolí objektů mezi původními obyvateli před a pokolumbovské Ameriky.

Režie, scénář, střih, produkce: J.B. Díaz, A.S. Eres, A.J. Arango
Kamera: J.B. Díaz
Festivaly: VI Congreso Mexicano de Antropología Social-Foro de cine etnográfico 2016; Instituto de Investigaciones Filológicas-Universidad Nacional Autónoma de México 2016
EVROPSKÁ PREMIÉRA

Jazyk dialogů: španělština
Jazyk titulků: španělština, angličtina, čeština

THESE OBJECTS, THOSE MEMORIES

Jižní Afrika, 2015, 29 min
R. Horn
28.01.2017 16:30

Antropofest 2017 These Objecs, Those Memories“ je film, na jehož plátně se odehrávají dva děje, a který se zaměřuje na hmotnou kulturu. Týká se tří migrantek ze Zimbabwe, které žijí v Kapském Městě v Jižní Africe.  Prostřednictvím předmětů, které si přivezly s sebou, poslaly domů nebo doma zanechaly, a skrz ně spojenými vzpomínkami, jsou zkoumány příběhy radosti, ztráty a nadějí na návrat do Zimbabwe.

Roger Horn  vyučuje dokumentární produkci a filmová studia v oboru vizuální antropologie na Univerzitě v Kapském městě a je doktorand v oboru antropologie a filmový tvůrce s více než 18 letými zkušenostmi v oblasti televizní a filmové produkce. Jeho výzkum a zájmy v oblasti filmu se týkají hmotné kultury, migrace, xenofobie, postkoloniální éry a genderu a sexuality.

Režie, kamera, scénář, střih: Roger Horn
Produkce: Roger Horn Films
Festivaly (výběr):  Le Cube Anthropologies Numeriques 4th Edition, 2016 - Paříž, Francie; EASA European Association of Social Anthropologists Conference  2016 - Milano, Itálie; Eureka Springs Human Rights Fest 2016 - Arkansas, USA; Apricot Tree International Ethno Film Festival 2016 Armenie; Ethnographic Film Festival "Kratovo" 2016  Makedonie ; Regard Bleu Film Festival 2016 Zurich, Švýcarsko ; CEAD Contemporary Ethnography Across the Disciplines Conference 2016, Kapské Město, Jižní Afrika

Jazyk dialogů: angličtina
Jazyk titulků: angličtina, čeština

V RYTMU MĚSTA

Česká republika, 2016, 5 min
O. Raffel
28.01.2017 14:30

Antropofest 2017 Parkour je pohybová disciplína překonávání překážek v městském prostředí. Film zobrazuje, prostřednictvím parkouru, alternativní způsob využívání městského prostoru. Nejde však o agresivní resistenci proti dominantnímu pohybu ve městě, ale o plynutí spolu s městem, o pohyb v rytmu města.

Ondřej Raffel je student navazujícího magisterského oboru kulturní a sociální antropologie na Katedře antropologie Západočeské univerzity v Plzni.

Režie, střih: O. Raffel
Produkce, kamera, scénář: O Raffel, P. Šrámek

Jazyk dialogů: čeština
Jazyk titulků: žádný