FILMY
Mexico, 2011, 8 min
Barbara Nickl
27.01.2012 22:25
Krátký dokument o cestování a touze se stěhovat. Soustředí se na myšlenky a příběhy Artesanů – lidí s kočovným stylem života, kteří cestují po Latinské Americe a vytváří vlastní šperky pro obživu. Film se pozastavuje nad důvody výběru tohoto životního stylu a důležitostí cestování. Zároveň popisuje jejich neviditelnost a nejistotu při cestování. Film je směsí Super 8, fotografií a zvuků.
Barbara absolvovala magisterské studium Vizuální Antropologie na Univerzitách v Manchesteru a Mnichově.
Režie a produkce: Barbara Nickl
Jazyk dialogů:Angličtina, Španělština
Jazyk titulků: Angličtina
Brazil, 2010, 24 min
Capa de Índio
27.01.2012 18:10
Snímek vytvořený skupinou domorodých obyvatel žijících v rezervaci Coroa Vermelha v severní Brazílii. Mladí režiséři oslovují s kamerou turisty, kteří se přijeli podívat na místní obyvatele nebo by jen rádi spočinuli na nádherných plážích v Rezervaci. Filmové setkání „místních“ a „těch druhých“ vede obě skupiny k lásce, k „vyobrazení“ Indiánství.
Režie: Aelson Pataxó a kol.
Produkce: Cinepataxó and Ponto de Cultura Pataxó de Coroa Vermelha
Jazyk dialogů: Portugalština
Jazyk titulků: Angličtina, Čeština
Uvedení filmu (výběr):
III Festival do Filme Etnográfico de Recife, Brazílie, 2011
Days of Etnographic Cinema, Moskva, Rusko, 2011
VII Conferencia International Imagenes da Cultura, Sao Paulo, Brazílie, 2011
International Ethno Film Fest, Dakovo, Chorvatsko, 2011
Cineclube do Núcleo de Antropologia Visual de Bahia, Salvador, 2011
Hungary, 2011, 8 min
T.Hirt, S.G.Lutherová, S.Novac, K.Varsányi
28.01.2012 15:15
Po skončení studené války zůstaly na mnoha místech východní Evropy opuštěné sovětské vojenské základny. Vojáci a jejich rodiny odešly, utichl rachot stíhacích letadel, nezvaní hosté se přestali objevovat na veřejných místech. Jak po dvaceti letech vnímají pobyt sovětských vojsk obyvatelé obcí, které se základnami sousedily?
Krátký dokumentární film Cold War Neighbours otevírá otázku, jak jsou globální události reflektovány v lokálních podmínkách. Lidé, kteří po odchodu okupantů žijí v sousedství obrovské opuštěné základny v maďarském Kunmadarási, hovoří o tom, co pro ně pobyt vojáků znamenal. A co pro ně dnes znamená jejich nepřítomnost.
Film vznikl v rámci semináře “Anthropological Filmmaking” pořádaného na Central European University v létě roku 2011.
Autoři filmu jsou sociální antropologové studující či působící na různých univerzitách střední Evropy. Jejich společným zájmem je vizuální antropologie.
Režie: Tomáš Hirt (Česká Republika),Soňa G. Lutherová (Slovenská Republika),Sergiu Novac (Rumunsko),Kata Varsányi (Maďarsko)
Produkce:Central European University, Maďarsko
Jazyk dialogů: Maďarština
Jazyk titulků: Angličtina
Norway, 2007, 57 min
Rossella Ragazzi
28.01.2012 20:40
Film vypráví o setkání Sary Marielle Gaup a Lawra Somby, dvou mladých zpěváků joik (pěvecké technika Sami) narozených na severu a jihu Sápmi (kulturního centra národu Sami v severním Norsku, Švédsku, Finsku a Rusku). Setkali se během kreativního hudebního projektu “Adjágas”, což v jazyce Sami znamená „Země mezi spánkem a bděním”. V tomto zvláštním státě můžeme poodhalit realitu a naladit se do opravdových a původních písní joik. Díky možnosti koncertovat s hudebníky z jiných oblastí a přizpůsobovat svou produkci vnímanému kontextu sbližuje Adjágas hudebně-textové způsoby joik s mezinárodní hudební scénou. Protagonisté vyjadřují různé styly života a obavy, reflektují, co znamená být mladý umělec pocházející z domorodého prostředí a muset si vybojovat cestu do hudebního průmyslu. Film také pojednává o tom, co nás z minulosti vede k porozumění a jak Joik spojuje každodenní život, politiku a spiritualitu a stává se jazykem léčícím rány z koloniální historie.
Rossella Ragazzi se narodila v Římě, Itálii v roce 1965. Filmařka, etnografka a docentka vizuální antropologie a museologie na universitě v Tromsø, Norsko. Absolvovala National Italian Film School v Římě a univerzitu v Paříži a získala PhD ve vizuální antropologii v Irsku. Spolu s Britt Kramvig a Ingeborg Solvang založila v roce 2003 filmovou společnost Sonar Film.
Režie: Rossella Ragazzi
Produkce:Sonar Film Tromso
Jazyk dialogů: Angličtina, Sami, Norština
Jazyk titulků: Angličtina, Čeština
Estonia, 2010, 68 min
Liivo Niglas
28.01.2012 13:15
Snímek pojednává o starodávném zvyku chytání sobů do sítí. Děj se odehrává na Kamčatce na dalekém ruském východě, kde přežívá už jen méně než 20 lidí hovořící jazykem Itelmen. Film zachází až za původní záměr zachytit jazyk a způsob lovu, které jsou ještě v živé paměti, ale již se nepraktikují. Během celého filmu vnímají dva lovci divoké prostředí a vesnice Kamčaky jako starou domovinu, nostalgii, rezignovanost a naději.
Liivo Niglas se narodil v Estonsku v roce 1970 a v současné době vyučuje etnologii na Universitě v Tartu, Estonsko. Zároveň řídí nezávislou produkční společnost zaměřující se na antropologické filmy, Mp Doc. Filmy vytvářel na Sibiři, v Africe, Střední Asii a Severní Americe. Mezi jeho práce patří “The Brigade” (2000), “Yuri Vellas´s World” (2003), “Adventure High” (2004), “Making Rain” (2007).
Režie a produkce: Liivo Niglas
Jazyk dialogů:Ruština, jazyk Itelmen
Jazyk titulků: Angličtina
Uvedení filmu (výběr):
International Festival of Ethnological Film, Bělehrad, Srbsko, 2011. Oceněno hlavní cenou.
Sardinia International Ethnographic Film Festival, Nuoro, Italy, 2010
Festival of Visual Anthropology ASPEKTY, Torun, Polsko, 2010
Parnu International Documentary and Anthropology Film Festival, Parnu, Estonsko, 2011
Poland, 2011, 45 min
Maciej Eichelberger, Lukasz Kaminski
27.01.2012 20:10
Filmoví tvůrci následují různorodé alternativní sociální myšlenky založené na spolupráci, otevřenosti a přímé výměně zkušeností. Setkávají se při různých iniciativách, kde se snaží znovu obnovit dynamickou výměnu mezi lidmi a kulturami. Dialog s aktivisty a zástupci skupin jako jsou source trends, Permaculture, Qi gong, „Art exchange“ nebo „Food not bombs“ prezentuje novou formu „darování“.
Maciej Eichelberger: absolvoval Akademii Filmu a televize ve Varšavě a studoval antropologii na Varšavské Universitě. Autor dokumentů a reporáží, permakulturní aktivista.
Lukasz Kaminski: student antropologie na Varšavské Universitě, autor dokumentárních filmů, cestovatel, spisovatel.
Režie a produkce: Maciej Eichelberger, Lukasz Kaminski
Jazyk dialogů: Polština, Angličtina
Jazyk titulků: Polština, Angličtina, Čeština
Uvedení filmu:
"Eyes and Lenses" - 8th Ethnografic Film Review, Varšava, 2011
Great Britain, 2011, 65 min
M.Rutten, S. Verstappen, I.Makay
28.01.2012 12:00
Mladí v rozvojových zemích sní o životě na Západě. Doufají, že si vydělají peníze a získají zkušenost v zahraničí, která jim pomůže ke zlepšení postavení doma. Ale když přijedou, skončí s podřadnými pracemi a přespávají v domech ostatních dřívějších imigrantů.
Tento film líčí každodenní život v jednom z těchto domů ve východním Londýně. Palandy jsou obsazeny mladými Indy přicházejícími z relativně majetných rodin v Gujaratu. Když se vrací zpět do Indie, rodiče mají od svých dcer a synů velká očekávání. Naplní tito mladí sny jich samých a jejich rodin?
Sanderien Verstappen PhD., je výzkumnice v oboru antropologie na univerzitě v Amsterodamu. Její výzkumné projekty se soustředí na dopad emigrace a remitace v centrálním Gujaratu (India).
Mario Rutten je profesor komparativní antropologie a sociologie Asie na univerzitě v Amsterdamu. Mario provedl rozsáhlé výzkumy v oblasti mimoměstského podnikání a pracovních vztahů v Indii, Indonésii a Malajsii a indických migrantů v Evropě a jejich spojení s domovem v Gujaratu, Indie.
Isabelle Makay je vizuální antropoložka / dokumentaristka a učí na Design Academy v Eindhovenu. Režírovala několik krátkých dokumentů.
Režie: M.Rutten, S. Verstappen, I.Makay
Produkce: Josaphatpark Productions BVBA
Jazyk dialogů: Angličtina, Gujarati
Jazyk titulků: Angličtina, Čeština
Germany, 2010, 5 min
Alina Trebbin
27.01.2012 22:35
Prohlížení fotek je pro nás každodenní zkušeností. Předtím, než jsme se naučili číst slova, jsme se učili porozumět obrázkům.
Právě detaily mohou být pro nás klíčovými, pomáhají uvádět věci do pravých souvislostí, skládat bezpočet představ z celku, z kterého nám dnes zbyl pouze extrakt obsažený v kdysi vybraném rámování. Ale jsme opravdu schopni rekonstruovat minulost chvíle zobrazené v cizích fotografiích, které někomu naplnily vzpomínky? Můžeme dosáhnout jasného porozumění toho, co mělo být na památku zachyceno, když dva lidé při pohledu na snímek vidí dvě různé fotografie, stejně jako dva lidé, s otevřenýma očima vidí dva odlišné světy? Prohlížení fotografií tak může znamenat návrat do minulosti dvěma cestami. Stále se však mohou oči diváků setkat - ve skleničce na víno v levém dolním rohu.
Tento krátký film se chce podívat na limity fotografie v oživování dávných okamžiků před očima cizince, který kóduje snímky na základě jeho vlastních vzpomínek a porozumění, které stále více a více prolíná s těmi ostatními. Přidali jsme obrázkům nové a nové významy. Konzumujeme a vytváříme si naši vlastní pravdu o situaci, které jsme nebyli bezprostředními svědky ani její součástí, ale stali jsme se jejím publikem. Tímto způsobem neznámý divák obohacuje neznámou fotografií, stejně jako obohacuje ona jej, proces tiché výměny, která zahrnuje více než jen zrak.
Alina Trebbin studuje magisterský program vizuální a mediální antropologie na Freie Universität v Berlině, která se věnuje mimo jiné i fotografií. Sejdeme se in memoriam je krátký film, který byl vytvořen jako součást souboru studentských filmů haptic cinema a transkulturní montáže během magisterské Super8 dílny v roce 2010.
Režie: Alina Trebbin
Produkce: Florian Walter, Mark Dolling
Jazyk dialogů: Angličtina
Jazyk titulků:Němčina
Uvedení filmu:
Shortcutz Berlin, 2011
EMERGEANDSEE media arts festival Berlin 2011
Mexico, Great Britain, 2009, 25 min
Carolina Corral Paredes
27.01.2012 19:25
Doňa Rosa, domorodá žena, se živí prodejem řemeslných výrobků na trhu. Carlos je nadšený průvodce, který nabízí výpravy do domů rodin místních původních obyvatel, stejně tak i Paoliny. Jejich životy jsou zasvěceny ukájení zvědavosti turistů, i filmařů, kteří přijíždějí do neporušené a malebné oblasti jihomexického státu Chiapas.
Carolina Corral Paderes absolvovala v roce 2009 magisterské studium v oboru Vizuální antropologie na univerzitě v Manchesteru a na téže univerzitě se zapsala na Sociální antropologii s doktorandským programem v oboru Vizuální média. V současné době pracuje na vícečlenném filmovém projektu zabývajícím se životy bývalých vězňů v Mexiku.
Režie a produkce: Carolina Corral Paderes
Jazyk dialogů: Španělština, Angličtina
Jazyk titulků: Angličtina, Čeština
Uvedení filmu (výběr):
Etnofilm ČADCA, Slovensko, Cena filmových kritiků
Contro Sguardi, International Anthropological Film Festival, 2010, Cena poroty
14 Mostra Internacional de Filme Etnográfico, Rio de Janeiro, Brazílie, 2009
Festival du Filme Ethnographic Film Festival, Londýn, Velká Británie, 2010
Ethnographic Film Unit Festival, Britská Kolumbie, Kanada, 2010
II. Festival do Filme Etnográfico de Recife, Recife, Brazílie, 2010
XIX International Festival of Ethnological Film, Bělehrad, Srbsko, 2010
Royal Anthropological Institut, Manchester, Velká Británie, 2011
Days of etnographic cinema, Moskva, Rusko, 2011
USA, 2008, 6 min
Jonathan Taee
27.01.2012 18:05
Maurice Merleau-Ponty byl francouzský filozof, který zemřel v relativně mladém věku 57 let v roce 1961.
Jeho zaměření na fenomenologii otevřela novou oblast v kontinentální fïlosofii. Podařilo se mu, aby filozofové nahlíželi na lidské tělo jako na základní a potřebný prvek existence, ne na pouhé „přenašeče“ myšlenek. Zdůraznil význam lidské tělesnosti, která není jen okolností, nýbrž podstatnou a určující podmínkou lidského bytí. Pochopil důležitost hranic, které si vytvářejí naše těla a jejich schopnost vnímat svět skrze řetězec bezprostředních okamžiků.
Jeho filozofie posléze ovlivnila mnoho sociálních teorií používaných v antropologii.
Film zkoumá lidské tělo a jeho cestu, skrze kterou objevuje a zažívá svět okolo sebe. Každý snímek představuje moment. Momenty zachycené zážitky tělem jsou zpracovány vědomím a interpretovány do daného kulturního a emocionálního významu. Tělo nevnímá smysl světa prostřednictvím pěti oddělených smyslových vjemů jako je cítit, vidět, slyšet, chutnat a vonět. Surové tělo vstřebává svět jako jeden velký snímací orgán. To vše zapříčiňuje bezprostřední vztah mezi tělem a světem. Tělo má synestetický smysl, který pracuje podvědomě jako jeden celek. Tento smysl promlouvá skrze celé tělo, používá každý obrys a křivku k cítění pohybu světa kolem. Surové tělo je bezprostřední v prožívání světa, tělo je tekutina či konverzace, čtení a učení přeměňující se na okolní svět.
Tento film je poctou práce Marleau Pontyho a skrze medium 16 mm vysokorychlostního digitálního filmu a SRL obrazu, vzdává hold našim nejintimnějším a nejsmyslnějším vztahům k světu okolo nás.
Jonathan v současné době realizuje terénní práce v Bhútánu jako doktorand Univerzity v Cambridge. Jeho současný výzkum se zaobírá integrací zdravotní péče a jeho vliv na léčení pacientů skrze jejich zkušenosti. Pojmy tělo, zkušenost a fenomenologie byly a jsou stálým společníkem jeho práce, včetně filozofie Marleau – Pontyho. Tento film byl natočen na University of Virginia v průběhu zkoumání myšlenek o syrovosti a zkušenostech filozofa jako sociálně podmíněných jevů.
Režie a produkce: Jonathan Taee
Jazyk dialogů: žádný
Jazyk titulků: žádný
Uvedení filmu:
Salmagundi Film Festival, University of Virginia, USA
Ivy Film Festival, USA
Slovenia, Slovakia, Denmark, 2011, 6 min
Barbara Turk Niskač, Sašo Niskač
27.01.2012 22:41
Krátký etnografický dokument o vzpomínkách na dětství.
Barbara je antropoložka a Sašo filmař, oba žijí v Lublani.
Režie: Barbara Turk Niskač, Sašo Niskač
Produkce: 3little wolves
Jazyk dialogů: Slovenština
Jazyk titulků: Angličtina
SVĚTOVÁ PREMIÉRA!!!
Česká republika, 2011, 24 min
L.Hollerová, T.Hirt, M. Hertlová
28.01.2012 15:25
Co byste si řekli, kdyby antropologové začali zkoumat váš životní styl, archeologové hledali otisky v zemi, které jste po sobě zanechali a snažili se tak podat výpověď o vašem životě skrze pozůstatky vaší činnosti? Přestože už boje o ceny na březové kůře nesleduje 500 diváků, v pátek odpoledne na nádraží nepotkáte davy lidí v zelených mundůrech a usárnou na zádech, na oblíbených tábořištích se to hemží pomníčky a dřevěnými kříži, o potlachu a víkendové romantice v přírodě se promítají filmy na festivalech, trampové se přesvědčivě hájí – „Nekopejte do nás, ještě nejsme mrtví!“ Z čeho se skládá mozaika dnešního trampingu?
Film vznikl v rámci několika praktických seminářů věnovaných tvorbě etnografického dokumentu od základů zacházení s kamerou přes formulaci námětu a scénáře, po postprodukční úpravu. Film je výsledkem počátečních snah o vizuální zpracování antropologicky pojatého tématu tramping.
Režie: Lenka Hollerova, Monika Hertlová, Tomáš Hirt
Produkce: Centrum aplikované antropologie a terénního výzkumu, Západočeská Univerzita v Plzni
Jazyk dialogů:Čeština, Angličtina
Jazyk titulků: Čeština
Hungary, 2011, 8 min
H. Synková, R. K. Ranjan, J.V. Asis
28.01.2012 14:45
Proces obnovy a gentrifikace v osmém okrsku v Budapešti, v Maďarsku vedl ke zmenšení prostoru zejména pro dětské hry. Film popisuje na pozadí světa slavného románu Paul Street Boys (Ferenc Molnár, 1906) rozšiřující se propast mezi společenskými třídami a rekonstrukce myšlenek hry, bezpečnosti a volného času.
Ram Krishna Ranjan je z Dillí, pracuje jako dokumentarista na volné noze. Absolvoval magisterská mediální a kulturní studia. V současné době pracuje jako poradce pro Digital Empowerment Foundation, ve které dokumentuje rozvojové projekty po celé Indii.
Jonnabelle V. Asis je v současné době doktorandkou v rámci výměnného studentského programu Erasmus Mundus na Universita 'degli Studi di Padova, a Ph.D. studentka Sociologie z Filipínské univerzity Diliman. Byla odbornou asistent na katedře sociologie, filipínské univerzity, kde přednášela na sociologii masové komunikace a vizuální sociologie.
Hana Synková je odbornou asistentkou na Katedře sociálních věd Univerzity Pardubice a koordinátorkou výzkumů v Agentuře pro sociální začleňování Úřadu vlády ČR. Ve svých výzkumech se zaměřuje na instituce působící v “sociální integraci“.
Režie: H. Synková, R.K. Ranjan, J.V. Asis
Produkce: Cenral European Univesity, Maďarsko
Jazyk dialogů: Maďarština, Angličtina
Jazyk titulků: Angličtina
Hungary, 2011, 8 min
K.A. Eglinton, N. Benarrosh-Orsoni
28.01.2012 14:35
Dějištěm tohoto krátkého filmu je náměstí v Budapešti, dříve známé jako Moszkva tér (Moskevské náměstí). Na základě lidských hlasů a činností zjišťujeme, že nejrušnější dopravní centrum Budapešti je zároveň místem, na které spoléhají zcela přehlížené skupiny jako na místo jejich živobytí a přežití.
Kristen Ali Eglinton žije v Londýně a působí v oblasti aplikované vizuální etnografie a kvaliativního výzkumu. Studovala multimediální umění ve Spojených Státech a obdržela PhD v sociálním a edukatviním výzkumu. Spolupracovala s různými komunitami po celém světě a používala přitom inovativní, digitální a multimediální metody.
Norah Benarrosh-Orsoni narozená v roce 1985 je francouzská studentka PhD etnologie. Studuje procesy migrace romských rodin mezi Francií a Rumunskem.
Režie: Kristen Ali Eglinton, Norah Benarrosh-Orsoni
Colombia, 2011, 28 min
Ben Cheetham
27.01.2012 18:45
Při procházkách Bogotou by bylo opravdu velmi obtížné ignorovat zdrcující přítomnost těch, kteří místní ulice povařují za svůj domov. Tisíce mladých lidí tvoří tuto subkulturu společnosti – pozůstatek desetiletí politické nestability. Saliendo Adelante se odehrává v jednom z 26 domů zřízenými „Institucí pro ochranu dětství a dospívání“ (IDIPRON) sídlící v centru Bogoty.
Snímek líčí život dvacetiletého Josého, který žije na ulici od svých 6 let. José se nyní snaží změnit styl života tím, že navštěvuje program sociální rehabilitace zprostředkovaný IDIPRONEM. Film také přibližuje práci Orlanda, učitele na Institutu, a jeho snahu nabídnout Josému jiný pohled na svět.
Ben absolvoval na Universitě v Manchesteru v Granada Centre pro vizuální antropologii magisterský obor Vizuální antropologie. Tento film byl jeho absolventským projektem, za který obdržel vyznamenání. Během studia vytvořil mnoho jiných filmů a fotografických projektů, které byly inspirovány principy zúčastněného pozorování.
Režie a produkce: Ben Cheetham
Jazyk dialogů: Španělština
Jazyk titulků: Angličtina, Čeština
Great Britain, 2011, 28 min
Kieran Hanson
28.01.2012 19:15
Po konci zničující občanské války v Sierra Leone se zde zrodil nový záblesk kreativity v audiovizuálních médiích. Snímek Shooting Freetown se věnuje třem lidem, prošlapávajících si cestu ve filmu a hudbě v hlavním městě a čelícím stálým bojům s vizí a s naplněním svých představ. Včleněním společného filmového projektu do snímku dostávají příběhy další smysl a přinášejí nový pohled na poválečný Freetown optikou jeho obyvatel.
Kieran Hanson vystudoval vizuální antropologii na manchesterské univerzitě ve Velké Británii. Věnuje se výzkumům v Sierra Leoně.
Reřie: Kieran Hanson
Produkce: Granada centre for Visual Anthropology, University of Manchester
Jazyk dialogů: Angličtina, jazyk Krio
Jazyk titulků: Angličtina, Čeština
EVROPSKÁ PREMIÉRA!!!
Portugal, Great Britain, 2011, 20 min
Ines Ponte
28.01.2012 20:10
Moji prarodiče se znají od dětství. I když jsou velice rozdílní, vzájemná důvěrnost, která provází jejich vztah, se tvořila celý jejich život - malými životními příhodami po celou dobu jejich soužití.
Ines Ponte se narodila v roce 1979 v Lisabonu, Portugalsku. Vystudovala sociální antropologii (v Portugalsku a Nizozemí) a dokumentární režii (Portugalsko). V současné době působí v oblasti vizuální antropologie ve Velké Británii. Pracovala také jako střihačka, kameramanka, produkční, badatelka a asistentka spisovatele v dokumentárních projektech v Portugalsku.
Režie: Ines Ponte
Produkce: Ines Ponte, Granada Centre for Visual Anthropology - University of Manchester
Jazyk dialogů: Portugalština
Jazyk titulků: Angličtina, Čeština
Česká republika, 2011, 99 min
Milan Durňak, Magdalena Koháková
28.01.2012 17:10
Jaké by měly být antropologické filmy? Jak se vypořádat s alternujícím viděním světa a se stereotypy v nás? S touto otázkou se v období tří let střetával realizátorský tým okolo Milana Durňaka, který se vypravil do jeho rodné vsi a snažil se zachytit život Romů a jejich rusínských sousedů. Po každém pobytu v romské osadě vzniká jeden díl filmu, který v sobě zachycuje každodenní reálie, snaží se popsat problémy, které je sužují a neustále se snaží překročit svůj vlastní stín. Divák má možnost střetnout se s příběhem sociálně - komunitního centra, se snaživým starostou, se slavnostmi v obci a popřemýšlet o starostech i radostech jedné romské osady.
Milan Durňak vystudoval etnologii na Univerzitě Karlově v Praze, kde v současnosti působí jako doktorand. Ve svých studiích se věnuje převážne problematice vizuální antropologie a tvorbě antropologických filmů.
Režie: Milan Durňak
Produkce: Milan Durňak, Magdalena Koháková
Jazyk dialogů: Slovenština, Čeština, Rusínština, Romština
Jazyk titulků: Slovenština
The Netherlands, 2011, 29 min
Fedor Ikelaar
28.01.2012 16:15
Silnice je pro většinu z nás pouze cesta vedoucí do cíle, ale pro mnoho řidičů kamionů je sama silnice jejich cílem i domovem. Pro ně je silnice chladná milenka, která řídí jejich životy. Dokument zachycuje tři řidiče kamionů na cestě, kteří zaníceně vypráví, co je ke kamionům přivedlo a co je na jejich práci tak zvláštní. Otevřeně hovoří o jejich myšlenkách, nadějích, snech a touhách, které jim pomohly začlenit tuto náročnou práci do jejich životů. S humorem i zármutkem objevíme nečekané stránky a názory těchto zdánlivě drsných mužů s jejich domněle nekomplikovanými životy.
Ve věku 27 let opustil Fedor úspěšnou kariéru v oblasti IT a rozhodl se studovat antropologii na VU Univerzitě v Amsterodamu. Antropologie se pro něj stala ideální oblastí, kde se mohl věnovat nejen svému zájmu pro kultury, vývoj a konflikt, ale také kombinovat tyto vášně s filmováním. Ačkoliv jeho universita nenabízí obor vizuální etnografie, strávil s podobně smýšlejícími studenty mnoho času zkoumáním této oblasti. Se spolužáky začal také vytvářet krátké etnografické dokumenty a celou etnografickou produkci “Challenge“ („Výzva“). Jeho celoživotní zkušenost ho vedla k filmu “What Keeps Them Going” („Co jim pomáhá jet dál“), jeho prvnímu sólovému filmu. Nedávno absolvoval a přijal vědeckou pozici na městském úřadu v Amsterodamu. Fedor ale nehodlá opustit vytváření dokumentárních filmů, protože zamýšlí vytvářet projekty mimo své zaměstnání a rozvíjet tak svoje dovednosti a styl.
Režie a produkce: Fedor Ikelaar
Jazyk dialogů: Holandština
Jazyk titulků: Angličtina
Uvedení filmu:
Athens Ethnographic Film Festival