NOBEL NOK DAH

USA, 2015, 23 min
E. Hong, M.Lai, M.Mihai
27.01.2017 20:00

Antropofest 2017 Film Nobel Nok Dah nabízí intimní pohled do života tří uprchlických žen z Myanmaru, jejichž cesty se protnou v Thajsku a definitivně setkají poté, co se usadí v srdci New Yorku. Film vychází z metod feministické orální historie a etnografické fikce a sleduje záblesky subjektivity, jež znesnadňují jakékoliv individuální sdělení zkušenosti uprchlíka. Jak záběry kamery sledují texturu každodenního života a práce, noří tkanivo smyslových útržků diváky stále hlouběji do příběhů vlastního já, místa a osobního vlastnictví těchto žen.


Emily Hong je feministická antropoložka, která se narodila v Soulu, ale vyrostla v New Yorku. Je absolventkou Kolumbijské univerzity a doktorandkou na Cornellově univerzitě. Emilyin výzkum a profesní expertíza spočívá v průsečíku právní antropologie, ekonomických, sociálních a kulturních práv a praxe v médiích. Emily režírovala několik filmů, včetně Vyjít /Get by (2014), Mému umění /For my art/ (2016) a Nobel Nok Dah (2015), který rozvinul témata solidarity a práce, genderové určení diváka umění performance, a otázky ženství a identity v rámci zkušenosti uprchlíka.
Miasarah Lai je portorikánsko-čínsko-americká režisérka a filmařka z Lower East Side, New York City. Jako studentka navazujícího magisterského oboru dokumentárních médií na Severozápadní univerzitě zkoumá fyzično a performativní roli dokumentárního tvůrce balancujícího mezi námětem a jeho vypravěči. Její mezinárodní tvorba zahrnuje režii projektů v Rumunsku, Ghaně, Myanmaru a Číně.
Mariangela Mihai z Rumunska, doktorandka v oboru film a antropologie na Cornellově univerzitě, se otázkami politického přesídlení uprchlíků zabývala na Emoryho univerzitním centru pro etiku a v rámci Mezinárodního záchranného výboru. Její současný výzkum se zaměřuje na eskalující vlnu nacionalismu, identity a pocitu národní příslušnosti na indicko-barmské hranici. Z vybraných filmových projektů: Prosadit zákon (2014) zkoumá ideologie nacionalismu a aktivismu proti dronům v severní části státu N.Y.; a Kvůli mému umění (2016), který prostřednictvím postavy tvůrce umělecké performance objevuje smyslovou krajinu období přechodu mezi Barmou a Myanmarem.

Režie, kamera, střih: E. Hong, M.Lai, M.Mihai
Produkce: Ethnocine

Jazyk dialogů: angličtina
Jazyk titulků: angličtina, čeština